המדריך למוכרים בלבד

טיפים חשובים לניהול חנות אונליין

15 בינואר, 2014

סמול טוק: איך עושים את זה?

אז על מה את עובדת בימים אלה? סמול טוק טוב מתחיל בהבעת עניין אמיתית בצד השני. צילום: ענתי בנדורי

כולנו היינו שם: שיחה מזדמנת של אחד על אחד באירוע חברתי מצומצם או פגישה מקרית ברחוב, שבה נדרשים שני הצדדים לקיים שיחה פורמלית או בלתי פורמלית על ביזנס, פלז’ר או סתם מזג אוויר. לא תמיד זה בא בטוב, ולא תמיד יוצאים בטוב מכל המעמד המלחיץ הזה, אבל כשזה עובד, זה יכול להיות כיוון מעולה ליצירת קשרים עסקיים או חברותיים שירוצו איתכם הכי רחוק שיש. אז איך אפשר לעשות את זה כמו מקצוענים, עם כמה שפחות שתיקות מביכות ומינימום תחושות פספוס בדיעבד? הנה שבעת הכללים לסמול טוק שיוציא אתכם אלופים:

1. קחו יוזמה

אם השיחה מתקיימת ביוזמתכם, אתם בעלי הכוח ויהיה כמעט בלתי אפשרי להפתיע אתכם. הציגו את עצמכם בחיוך והושיטו יד בוטחת, וגם אם אתם כבר יודעים את שמו של בן שיחתכם (נניח, יצחק), שימו לב לשם שבו הוא בוחר להציג את עצמו (נניח, בוז’י) והשתמשו בשם הזה לאורך השיחה. כך נבנה אמון ראשוני.

2. שברו את הקרח

רוב האנשים אוהבים ששואלים אותם על עצמם, ועל ידי הבעת עניין ולו מינימלי בצד השני, כבר שברתם את הקרח. בשלב הראשון של השיחה השתדלו להרחיק את מוקד השיחה מכם והתמקדו בשותפכם. שאלו אותו משהו כמו “איך הגעת לכנס הזה”? “מה את אומרת על ההרצאה?” או “על מה אתה עובד עכשיו?”. הנה עוד כמה שאלות לדוגמה. תרגישו חופשי להשתמש באחת או ביותר: “מה הפרויקט האחרון שעבדת עליו?”

“מתי נראה משהו חדש שעשית?”

“איך מצאת את עצמך בתחום הזה?”

“מאיפה השגת את הנעליים המושלמות האלה”?

משם, לרוב, הדרך ללדבר על עצמכם קצרה יותר: “את אורגת שטיחים מקשיות פלסטיק? איזה קטע, זה מזכיר קצת את מה שאני עושה”, אם כי עדיף לחכות שהצד השני יתעניין בכם באופן אורגני.

3. הקשיבו

רוב בני האדם בעולמנו מתקשים למצוא אנשים שמוכנים להקשיב להם באמת, ולכן, אם תביטו בעיניים של מי שמדבר איתכם, ולא תציצו בשעון או בטלפון או במישהו אטרקטיבי במיוחד שעומד מאחוריו, תשיגו את האמון שלו, והוא יחבב אתכם עוד לפני שהוא יידע למה. הקפידו לשאול שאלות עוקבות שמוכיחות שאתם בעניין, תנו עצה או שתיים, בדקו דרכים לשתף פעולה, אבל היזהרו שלא להישמע חטטנים או חכמולוגים מדי.

4. דלגו על שתיקות מביכות באמצעות סיפור מביך

נושאי השיחה נגמרו והעיניים מתחילות לפזול לצדדים? שלפו את נשק יום הדין: הסיפור הכי מביך שלכם. שום דבר לא יכול להביך אתכם כשאתם מספרים סיפור שהוא מביך מראש. “וואי, אתה לא מאמין. התיישבתי על זקנה באוטובוס בדרך לכאן ואתה לגמרי הבן אדם הראשון שאני מספר לו על זה”, למשל. שימו לב- מותר ורצוי להמציא, בגבולות הנורמלי. מה שמוביל אותנו ל…

5. הציבו גבולות לעצמכם

שימו לב לכמות המידע שאתם מנדבים על עצמכם. זה בסדר להגיד שאתם נשואים, שאתם מנהלים בית ספר לצורפות או שלמדתם באוניברסיטה כלשהי, אבל פחות דחוף לספר שהתפטרתם מהעבודה הקודמת שלכם כי לבוס היתה בעיה עם אנשים שנוהגים בגילופין. ועוד דבר – הקפידו שלא לרכל, בוודאי שלא על מי מהנוכחים.

6. צאו בשיא

חלק מהעניין שבמינגלינג באירוע חברתי-עסקי הוא ליצור כמה שיותר קשרי עבודה, ולכן חשוב לא להיקלע לשיחה בלתי נגמרת עם פרטנר אחד. לכן חשוב להבחין מתי הגיע הזמן לעבור להיכרות הבאה. משפט כמו “היה ממש כיף להכיר אותך, אני שומרת את הכרטיס שלך ונהיה בקשר כבר השבוע כדי לעבוד ביחד” יסיים את זה באופן אלגנטי.

7. תהנו

זה כל הסוד.

טיפים חשובים לניהול חנות אונליין