המדריך למוכרים בלבד

טיפים חשובים לניהול חנות אונליין

22 במאי, 2018

טור אורח: מפתיחת עסק ועד סיווג ארנונה – מדריך משפטי

ארנונה לעסקים יקרה בהרבה מארנונה למגורים. בתמונה: עיירת עץ מהחנות קולולוש. בעיגול: עו”ד נועה טלבי

כאמנים, מעצבים ויוצרים, הביטוי היצירתי והאומנותי הוא אולי החלק העיקרי בעבודתכם, אך חשוב גם לכלכל את צעדיכם בחוכמה כדי למקסם את הצלחת העסק שלכם. במאמר זה מטרתנו לתת לכם מידע משפטי בסיסי אך חשוב לעסק קטן.

עוסק מורשה או חברה בע”מ – ההשלכות המשפטיות
לאחר בחירת המסגרת החשבונאית לניהול העסק (עוסק מורשה או חברה בע”מ- בעצת רואה החשבון שלכם), נבין כי יש השלכות משפטיות לכל אחת מהבחירות. עוסק מורשה משמעותו המשפטית כי אין הפרדה בינכם באופן אישי לבין הישות של ה”עסק”. משמע, כל התחייבות של העסק היא התחייבות אישית שלכם, כל חותמת של העסק משמעה כאילו אתם עצמכם חתמתם, וכל שקל שנכנס או יוצא לעסק מעמדו כאילו יצא מכיסכם הפרטי. אם לדוגמה פתחתם עסק בשם “ארנקי לולה”, מספר העוסק המורשה של ארנקי לולה הוא מספר תעודת הזהות שלכם. אם ארנקי לולה חתמו על הסכם שכירות לטווח ארוך, אזי למעשה אתם הם אלו שהתחייבו לשכור את הנכס לטווח ארוך. כל הלוואה או התחייבות של ארנקי לולה לבנק או אל מול ספקים היא התחייבות שלכם, גם אם בחתימה ישנה חותמת רשמית של ארנקי לולה ושמכם לא מופיע שם.

שונה הדבר במצב של פתיחת חברה בע”מ. חברה בע”מ היא אישיות משפטית נפרדת ואם תתחייבו בשם חברת “ארנקי לולה בע”מ” אזי על מנת לתבוע אתכם באופן אישי יידרש הליך משפטי לא פשוט כדי לייחס לכם את החוב או ההתחייבות של חברת ארנקי לולה בע”מ. אולם חשוב לדעת שבנקים, משכירים, וגם ספקים רבים דורשים התחייבות אישית של בעל או מנהל בחברה כדי לגבות את עצמם במקרה של היווצרות חוב. ריבוי של מקרים בהם בעלי עסקים הסתתרו מאחורי מסך החברה והשתמשו בו לרעה כדי לא לשלם את חובותיהם, הביא למצב של זהירות יתר וגם ספקים של מכונות צילום אינם מוכנים לספק שירות לחברות בע”מ מבלי שיהא מי שיתחייב באופן אישי לכסות את חובות החברה במידה ויווצרו כאלה.

כמו כן, בכל פתיחת חשבון בנק ומתן אשראי ידרוש הבנק ערבות אישית שאינה מוגבלת בסכום מבעל החברה. חשוב מאוד לשים לב לנוסח הערבות. בעוד שבבנקים מדובר בהסכם רב דפים ועב כרס שלרוב לא ניתן להתמקח על ניסוחו, מול ספקים שונה הדבר. יש לבחון היטב את נוסח הערבות ובמידת הצורך להתייעץ עם בעל מקצוע. עבור אילו מקרים ניתנת הערבות? האם היא מוגבלת בסכום? באיזה מקרים ניתן להפעילה? האם נדרשת התראה מספקת טרם ביצוע פעולת תביעה או הוצאה לפועל מהערב? העצה החשובה ביותר היא לא לחתום אוטומטית מבלי לקרוא את נוסח ההתחייבות האישית.

בכל פתיחת חשבון בנק ומתן אשראי ידרוש הבנק ערבות אישית שאינה מוגבלת בסכום מבעל החברה. משחק לימוד חשבון מחלוקי נחל מהחנות “טלירון”

מה חשוב לוודא כששוכרים מקום לעסק?

התחייבות אישית נדרשת גם בהסכמי שכירות. בהסכם השכירות של הנכס ששכרתם לניהול העסק, לאחר שווידאתם את שמות הצדדים וכי המשכיר אכן בעל הזכות בנכס ורשאי להשכירו, בדקו גם את הנקודות הבאות:

* תקופת השכירות – מהי תקופת השכירות? האם ישנה אופציה להארכה? מה דמי השכירות שנקבעו בתקופת האופציה? (יש לוודא שהמחיר הרצוי נשמר לכם גם במקרה של מימוש תקופת האופציה).

* סעיף יציאה – במידה שתרצו לעזוב את הנכס לפני תום תקופת השכירות, יש לוודא שישנה אפשרות להביא דייר חלופי או לכל הפחות להודיע זמו סביר מראש ולפנות. זאת על מנת שבמקרה של גדילת העסק או חלילה סגירתו, לא תהיו מחויבים לשנים קדימה בלי יכולת להשתחרר מההסכם.

* שימושים – חשוב מאוד לוודא את השימושים המותרים בנכס, הן מבחינת המשכיר והן מבחינת העירייה. אם מדובר בנכס המיועד למגורים ואילו אתם משכירים אותו לצורך הקמת בית מלאכה – כל עוד הדברים לא יוסדרו בהסכם השכירות ומותרים מבחינת ייעוד הנכס ברישומי העירייה, אתם עלולים למצוא את עצמם בהפרת חוזה או בסכסוך שכנים, או חמור יותר, מול כתב אישום מהוועדה המקומית לתכנון הבניה, וזאת בשל שימוש בנכס שהוא שונה מהייעוד לו הוא תוכנן. חשוב לוודא שמותר לקיים בנכס שימוש לעסק או לתעשייה או למסחר- בהתאם לסוג העסק שתקימו.

בית מלאכה? ייתכן שאתם זכאים לסיווג ארנונה מופחת לעסקים

יש גם יתרונות, גם אם לא רבים. ארנונה לעסקים יקרה בהרבה מארנונה למגורים. אם שילמתם עד היום כמה מאות שקלים כל חודשיים לדירה שאתם מתגוררים בה, חיובי הארנונה העסקיים יכולים להגיע בקלות לאלפי שקלים ואף ליותר מכך. לדוגמה, חיוב לעסק מסחרי כמו חנות הוא כ- 380 ש”ח למטר רבוע אחד לשנה. מכאן שעלות לחנות שגודלה 200 מ”ר תגיע ל-76,000 לשנה ולחיוב דו חודשי של כ-12,600 ש”ח. אבל פה מגיעה הסוכריה.

אם אתם עוסקים ביצירה בנכס (יצירת מוצרים, עיצוב בגדים, תפירה, וכיו”ב), תוכלו לבקש סיווג מוזל של “בית מלאכה”, לפחות לחלק של הנכס שאינו מיועד לקבלת לקוחות ומכירה. סיווג זה יפחית את חיוב הארנונה החודשי ביותר ממחצית: בתל אביב קובע צו הארנונה שבתי מלאכה בשטח של עד 200 מ”ר יחוייבו ב- 162 ש”ח למ”ר לשנה בלבד. יש לכם מחסן לחומרי הגלם? עוד בשורה טובה. שטח המבנה בו מאוחסנים חומרי גלם בלבד המשמשים את אותו בית מלאכה, יחויב אף הוא בתעריף זה.

בהצלחה!

הכותבת, עורכת דין נועה טלבי, היא בעלת משרד עו”ד טלבי ושות’, המציע ייעוץ משפטי לעסקים בתחומי ארנונה, פתיחת עסק וחוזים  

טיפים חשובים לניהול חנות אונליין